Про компанії, які найчастіше скаржаться в Прозорро.Закупівлі

З появою державної публічної електронної системи закупівель Прозорро, з’явилися і компанії, які більше за інших використовують впроваджену в неї можливість скаржитися на помилкові і неправомірні дії замовників торгів. Сенс таких скарг не в тому, щоб домогтися справедливої процедури проведення тендеру і рівних умов для всіх учасників, а в тому, щоб заблокувати торги, подаючи численні скарги в АМКУ.

З цього так висловився Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман: «Хочу сказати на всю країну: існують фірми, в яких немає нічого, крім табуретки і печатки. Думаю, вони мають підтримку в різних органах влади. Вони заявляються на всі тендери і потім через скарги блокують тендери на все, блокують чесний бізнес, потім вимагають «відкати».

Олексій Грибановский дата-аналітик Центру вдосконалення закупівель в Київській школі економіки так прокоментував ситуацію: «Все частіше фірми з сумнівною репутацією, не є ні виробниками, ні офіційними дилерами, застосовують новий вид рейдерства, гальмуючи процедури закупівель і намагаючись «заволодіти замовленням». Яскравим прикладом своєрідного маніпулювання законом “Про державні закупівлі” та системою ProZorro є дії “тандему” – ТОВ “Максмед інтернешнл” та ТОВ «Евроклінсервіс».

Яскравим прикладом стали подібні нападки на підприємство «Укрзалізниця», де закупівлі часто тривають 90 днів за 2017 рік, замість 45 днів в 2016-му році. Компанія ТОВ “Максмед інтернешнл” подала 157 скарг з 5419 (дані на момент 11 жовтня 2017 року), і велика частина їх скарг якраз припадала на закупівлі «Укрзалізниці». У процесі дослідження та аналізу, що надходять в АМКУ скарг з’ясувалося, що група з 95 компаній часто використовує механізм скарг, але в подальшому не приймає участі в торгах. Крім «Максмеда» можна виділити і фірми: “Радиал-Україна”, “МІК”, “Лінк-Медитал”, “Альфатех” і “Смілапостач”, які працюють за схожим сценарієм частіше за інших. Причому такі компанії, а особливо «Максмед», подають скарги на самих різних ринках. Для цієї компанії таких ринків 8, від побутових меблів, до залізничних вагонів.

Однак не можна не відзначити, що майже половину скарг ТОВ “Максмед інтернешнл” Антимонопольний комітет задовольнив. А численні скарги на закупівлі підприємства «Укрзалізниця» підштовхнули компанію до аналізу закупівельної діяльності та правильності складання тендерної документації. Про це так висловився в. о. голови “Укрзалізниці” Євген Кравцов: «Ми звернули увагу, що в нашій системі закупівель багато торгів оскаржується в АМКУ: блокується, зривається, призначається по-новому. Тобто відбуваються маніпуляції. Виявилося, що майже у 70% оскаржень причини типові. Ми їх ідентифікували, і тепер при підготовці технічної документації для системи державних закупівель ProZorro наші співробітники будуть мати набагато менше можливостей для самодіяльності».

Все це вказує на те, що потрібна оптимізація системи скарг при здійсненні закупівель в системі електронних торгів, а також підвищення професійних навичок в закупівельної діяльності у замовників.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *