Особливості закупівлі електроенергії бюджетними організаціями.

У зв'язку зі змінами в законодавстві та створенні конкурентного середовища при закупівлі електроенергії, бюджетні організації мають пільговий період з 01.01.2019 по 31.12.2020 року, для того щоб здійснювати закупівлі в якості універсальної послуги. Варто уточнити, що з 11 червня 2017 року набрав чинності Закон про ринок електроенергії, згідно з яким постачання і розподіл електроенергії здійснюватимуть різні суб'єкти. Таким чином створюються умови для забезпечення конкурентного середовища, а значить можливості економії на споживанні і виборі кращої вартості послуги.

Для державних малих підприємств з договорним споживанням електроенергії до 50 кВт, є можливість потрапити під визначення малих непобутових споживачів. Це дає можливість з 01.01.2019 по 31.12.2020 року користуватися універсальною послугою при закупівлі електроенергії. На цей термін і інші бюджетні організації, які не потрапляють під визначення «малих непобутових споживачів», теж можуть скористатися цією послугою, але тут є нюанси.

Як закупити електричну енергію у 2020 році бюджетним компаніям і організаціям?

Закупівлі товарів або послуг компанії, що знаходяться на державному забезпеченні, зобов'язані проводити відповідно до Закону про державні закупівлі. Таким чином і закупівля електроенергії потрапляє під дію Закону, а це означає покупку через систему електронних закупівель.
Закупівля електроенергії на 2019 і 2020 роки може бути здійснена як універсальна послуга, якщо річна сума споживання не перевищує 200 тисяч гривень. Про це йдеться і в листі Міністерства економічного розвитку від 13.12.2018 р № 3304-04/54502-07. При цьому бюджетні організації з таким порогом споживання не зобов'язані купувати електроенергію в якості універсальної послуги, але можуть скористатися такою можливістю. На це ж вказує і роз'яснювальний лист Державної казначейської служби України (ДКСУ) від 16.10.2019 р №16-06-06/17717.

Для державних організацій з річним споживанням електроенергії на суму понад 200 тисяч гривень звичайне використання універсальної послуги не допускається. На відповідальність за неправильну закупівлю електричної енергії таким бюджетним компаніям натякає і коментар Мінекономрозвитку в листі № 3304-04/54502-07, посилаючись на ст. 16414 Кодексу України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 р №8073-X.

Як правильно купувати електроенергію бюджетним компаніям з річним оборотом споживання понад 200 тисяч гривень?

І лист від Мінекономрозвитку № 3304-04/54502-07, і коментарі ДКСУ в листі №16-06-06/17717 від 16.10.2019 р. вказують в першу чергу на використання конкурентного середовища на ринку поставок електроенергії при закупівлі даної послуги. У зв'язку з цим великим бюджетним організаціям і підприємствам (з річним обсягом споживання понад 200 тисяч гривень), слід провести тендер по електроенергії. І тут пряме застосування «універсальної послуги» таким компаніям не допускається. Однак її використання все ж можливо, і тут може знадобитися допомога у закупівлі електричної енергії, тому що процедура в цьому випадку буде складатися з декількох етапів.

Шлях до вибору процедури використання універсальної послуги допускається, якщо двічі були скасовані відкриті торги або була застосована переговорна процедура. На практиці, найчастіше вибирається другий варіант, адже в разі, коли територію обслуговує один єдиний суб'єкт, відкриті конкурентні торги не можуть бути здійснені.

Однак слід пам'ятати, що Мінекономіки рекомендує використовувати конкурентні закупівлі, і в разі неможливості їх застосування, слід користуватися іншими варіантами процедур, передбачених законодавством. Такий же порядок діє і при закупівлі електроенергії бюджетними установами. Тут універсальна послуга і буде потрапляти під визначення «інших варіантів процедур».

У ВАС Є ПИТАННЯ?

Напишіть нам
Обов’язкове поле введення