Починаючи з 2014 року банківська система України переживає мабуть один із найскладніших періодів свого існування. В цей період розпочався так званий «банкопад», коли за 3 роки було розпочато процедуру ліквідації відносно майже 100 банківських установ. Один за одним банк втрачав ліцензію та переходив під управління Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (надалі - ФГВФО). Після чого розпочиналась процедуру ліквідації банка.
Ліквідація банку – процедура припинення банку як юридичної особи. Може бути розпочата за ініціативою власника або на підставі відповідного рішення Національного банку про відкликання ліцензії. Ліквідація банку за рішенням НБУ проходить в наступні етапи:
- Призначення уповноваженої особи від Фонду гарантування вкладів. Виконавчою дирекцією Фонда призначається особа, яка на період ліквідації банку буде виконувати функції ліквідатора.
- Вжиття заходів з задоволення вимог кредиторів. З моменту розміщення інформації в офіційних джерелах про початок ліквідації банку та протягом 30 днів приймаються вимоги кредиторів.
- Формування ліквідаційної маси. Уповноважена особа з початку процедури ліквідації банку проводить інвентаризацію всіх активів банку та проводить їх оцінку. До ліквідаційної маси входить будь-яке рухоме та нерухоме майно, грошові кошти, майнові права та інше. Реалізація майна банків на цьому етапі є ключовою частиною процесу.
- Продаж активів банку. Виконавча дирекція Фонду затверджує заходи з передпродажної підготовки майна. Після затвердження умов продажу майно виставляється на реалізацію через електронні аукціони Прозорро.Продажі. Реалізація майна банків здійснюється публічно та прозоро.
- Завершення ліквідації банку. Отримані кошти від реалізації майна банків направляються на задоволення кредиторських вимог. Банк вважається ліквідованим з моменту внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців.
Процес ліквідації банку є юридично складним та потребує залучення експертів. Особливо важливо правильно організувати реалізацію майна банків, щоб мінімізувати втрати та максимально задовольнити вимоги кредиторів.
Реалізація майна банків через систему Prozorro.Продажі є важливим етапом у процесі ліквідації банку. Основними активами, що включаються до ліквідаційної маси та підлягають продажу на електронних аукціонах, є нерухоме майно, земельні ділянки, транспортні засоби, права вимоги за кредитними договорами та інші матеріальні цінності. Значну частину ліквідаційної маси становлять кредити, нерухомість та транспортні засоби.
Банківська нерухомість — один із найцікавіших сегментів, що реалізується на онлайн-аукціонах. Багато об’єктів мають вигідне розташування, що робить їх привабливими для бізнесу, оренди чи інвестицій. Таке банківське майно часто включає офісні та торгові приміщення, магазини, бізнес-центри, готелі й бази відпочинку.
Серед об’єктів, що реалізуються на електронних торгах, є й заставне майно — іпотечні об’єкти, які передавались банкам у забезпечення виконання зобов’язань за кредитами. У більшості випадків це виробнича або складська нерухомість, що є забезпеченням за кредитами юридичних осіб. Такі лоти можна знайти під час участі в аукціонах Prozorro.Продажі, де вони доступні широкому колу покупців.
Окремо представлене житлове майно — квартири та будинки, що перейшли у власність банків у процесі ліквідації банку та реалізуються для повернення активів. Це робить систему Prozorro.Sale ефективним інструментом продажу проблемних активів й відкриває нові можливості для інвесторів.
На електронних аукціонах можна зустріти лоти з продажу земельних ділянок, що входять до складу банківського майна. Такі ділянки можуть використовуватись для житлової або комерційної забудови — від індивідуальних будинків до великих бізнес-центрів. Географія розташування різноманітна — від невеликих населених пунктів до центральних районів Києва.
Не менш популярними серед покупців є лоти з продажу транспортних засобів. Більшість банків мали значні автопарки — від легкових авто до броньованих машин. Приваблива ціна та прозорі умови участі в аукціоні Prozorro.Продажі стимулюють активність учасників.
Право вимоги за кредитами — ще один вагомий напрям у сфері реалізації активів банків. Такий продаж відбувається у вигляді відступлення боргу, коли змінюється кредитор, а умови договору залишаються незмінними. Подібні лоти — це частина більшої програми з реалізації майна банків у межах Prozorro.Sale.
Основними покупцями є фінансові компанії або самі позичальники, які прагнуть викупити свої кредити зі знижкою. Таким чином, реалізація банківського майна через систему Prozorro.Продажі сприяє ефективному поверненню коштів та розвитку відкритого ринку фінансових активів в Україні.
Все майно реалізується на електронних аукціонах Прозорро.Sale. Майно виставляється на продаж окремими лотами. Проте у разі якщо майно, що виставлялось індивідуально не реалізувалось протягом декількох аукціонів воно може бути об’єднано в пули. Пул – це об’єднані лоти з продажу нерухомості, земельних ділянок, прав вимог за кредитами, основних матеріальних цінностей. Лоти в пул можуть бути об’єднані як відносно одного банку так й багатьох.
Взяти участь в онлайн аукціоні можуть як фізичні так й юридичні особи. Є обмеження щодо купівлі прав вимог. Так, рішенням ФГВФО заборонено брати участь в таких аукціонах позичальникам та поручителями за своїми зобов’язаннями.
Для прийняття участі в онлайн аукціоні учасник повинен пройти реєстрацію на одному з акредитованих майданчиків. Реєстрація відбувається шляхом заповнення своїх реєстраційних даних. Після чого учаснику на майданчику надається особистий кабінет через який приймається безпосередня участь в торгах.
Наступним кроком буде сплата гарантійного внеску. Наразі його розмір зафіксовано на рівні 10% від початкової ціни. Після його зарахування на рахунок майданчика, учасник подає свою закриту цінову пропозицію. Розмір закритої ставки має велике значення оскільки впливає на черговість ходу в аукціоні. В день аукціоні учасник переходить за посилання на онлайн аукціон.
Електронні аукціони в системі Прозорро.Sale відбуваються за двома моделями: класична (англійська) та голландська. Зупинимось коротко на кожній із них.
Класична модель або англійська. Проходить в три раунди шляхом підвищення початкової ціни на мінімальний крок аукціону. В момент старту модуль аукціону відкриває інформацію про кількість учасників та їх закриті цінові пропозиції. Учасник з найбільшою ціновою пропозицією має деяку перевагу в аукціоні оскільки має право останнього ходу. В кожному раунді учаснику надається можливість зробити свою ставку протягом трьох хвилин. По закінченню третього раунду учасник, що запропонував найвищу ціну автоматично визнається переможцем.
Голландський аукціон. Передбачає собою покрокове зниження початкової ціни до встановленої граничної ціни протягом дня. Голландський аукціон відбувається в три етапи. Етап перший – покрокове зниження початкової ціни. Етап другий – подання закритих пропозицій від учасників, що не стали переможцями в першому етапі. Протягом цього етапу всім учасникам системою надається 10 хвилин для подання своєї ставки. По закінченню 10 хвилин відкривається інформація про кількість учасників та їх цінових пропозицій. Після чого розпочинається останній – третій етап в якому переможцю першого етапу надається можливість зробити свою остаточну пропозицію. Вона повинна бути більшою на 1% початкової ціни від найбільшої запропонованої ціни в другому етапі.
Голландський аукціон триває протягом дня з 9.30 до 17.00 годин.
З Переможцем аукціону підписується протокол торгів. Після оплати за придбаний лот між банком та переможцем протягом 18 робочих днів укладається договір купівлі – продажу майна.
Повторні аукціони? Їх вплив на ціну?
Виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів затверджуються умови продажу щодо кожного об’єкта майна. В тому числі й у разі якщо майно не реалізується. Регламентом торгів та умовами аукціони передбачено проведення повторних торгів у разі якщо попередній не відбувся. У разі продажу активу за класичною моделлю майно, що не було реалізовано на попередньому аукціоні підлягає уцінці на 10% від початкової ціни та так може повторюватись до семи раз. Тобто майно може бути уцінено до 70% від початкової ціни. За голландською моделлю майно може бути уцінено до 80% від початкової ціни на підставі відповідного рішення дирекції Фонду. Все це стосується продажу майна в індивідуальному порядку, тобто один лот один об’єкт майна. Що стосується продажу активів в пулі то тут майно може бути реалізовано з дисконтом до 99% на підставі відповідного рішення ФГВФО.
Всі кошти отриманні від реалізації актів банків банкрутів перераховуються на рахунок банка – власника майна та надалі розподіляються між кредиторами в порядку черговості задоволення вимог кредиторів.
Звичайно кожен може розібратись з реєстрацією на майданчику та участю в електронному аукціоні. Можна ознайомитись з регламентом торгів проте є але. Реалізація активів банків, що ліквідується через електронні аукціони Прозорро.Продажі проводиться з 2017 року. За цей час регламент торгів постійно редагувався, змінювались деякі умови проведення електронних аукціонів. Крім того, жодним регламентом чи нормативно-правовим актом не регламентовано моменти, що можуть надавати переваги учаснику в аукціоні. Лише практичний досвід набутий протягом тривалого часу може визначити вірну стратегію для перемоги в аукціоні. Є деякі «хитрості» завдяки яким можна значно збільшити шанси на перемогу. Про ці нюанси неможливо дізнатись після ознайомлення з Регламентом торгів чи після участі в одному аукціоні, все це є результатом тривалого аналізу багатьох завершених аукціонів.
Компанія EZakupivli – команда молодих фахівців які з 2017 року супроводжують клієнтів з участі в електронних аукціонах з купівлі: банківської нерухомості, транспортних засобів, прав вимог за кредитами, об’єктів малої приватизації, земельних ділянок, металолому, майна в процедурі банкрутства, оренди державного та комунального майна. Фахівцями компанії взято участь більш ніж в 1000 аукціонах. Головною метою компанії не є супроводження клієнта, а його позитивний результат та вдячність.
помощь по подготовке и сопровождению документов для участия в электронном аукционе. Все происходило четко, слажено ну просто одно удовольствие. Огромное ВАМ спасибо! Рекомендую всем обращаться. НЕ ПОЖАЛЕЕТЕ... с уважением Валентина
компетентна юридична допомога, документи готуються якісно та у найкоротший термін.
помощь в выкупе моего кредита. Все выполнено четко , прозрачно и в оговоренные сроки на все 200%. Успехов и процветания Вам и вашей фирме.
сопровождение в открытых торгах и дальнейшее оформление документов по сделке.Огромное спасибо за высокий профессионализм,компетентность и эффективность в работе.Желаем фирме процветания и огромного количества клиентов. Всем рекомендуем обращаться за оказанием юридических услуг.Еще раз огромное спасибо.Очень приятно было с вами работать.
кредит выкуплен по минимальной цене. Ребята полностью сами провели всю процедуру. Услугами этой компании пользуюсь уже несколько раз и в очередной раз остался очень довольным. Очень благородные и честные ребята. Компания на которую не жалко оставить хороший отзыв.
Процедура выкупа кредита прошла легко и спокойно. Мой вопрос закрыт с наилучщим результатом. Компания заслуживает внимания и благодарности. Огромное Вам спасибо.