Продаж об'єктів малої приватизаціі

Отримайте консультацію від фахівця
Залиште номер телефону та отримайте необхідну інформацію
Перейти до аукціонів

Продаж об'єктів малої приватизаціі

Що таке приватизація? 

У 2018 році був прийнятий закон «Про приватизацію державного і комунального майна» (далі — Закон), завдяки якому суттєво змінився підхід до управління державним майном, а саме до його відчуження. 

Одним з основних нововведень закону є реалізація об’єктів малої приватизації на онлайн-торгах. Продаж майна через онлайн-аукціони має забезпечувати прозору приватизацію та доступ для усіх охочих. 

Для початку розглянемо, що таке приватизація.

Згідно з Законом приватизація — це платне відчуження майна, що перебуває у державній або комунальній власності, на користь фізичних та юридичних осіб, які відповідно до цього Закону можуть бути покупцями. 

Основною метою приватизації є прискорення економічного зростання, залучення іноземних і внутрішніх інвестицій, зменшення частки державної або комунальної власності у структурі економіки України шляхом продажу об’єктів приватизації ефективному приватному власнику.

Якщо висловлюватися простіше, приватизація — це реалізація державного та комунального майна приватному покупцю на умовах, які визначені продавцем. Перехід права власності від держави до приватного сектору. 

 

Що таке мала приватизація?

Законодавство не дає чіткого визначення для поняття «мала приватизація», але враховуючи норми закону, мала приватизація — це відчуження державних чи комунальних об’єктів (за формою власності), вартістю не більш ніж у 250 мільйонів гривень, відповідно до даних фінансової звітності за останній звітний рік.

 

Мала приватизація на ПРОЗОРРО.

Реалізація об’єктів малої приватизації відбувається виключно шляхом проведення електронних аукціонів «Прозорро.Продажі». Онлайн-аукціони повинні забезпечити прозору приватизацію. Незалежно від способу приватизації, торги чи викуп, всі комунальні й державні об’єкти, які підлягають приватизації мають зображатися в електронній торговій системі (далі — ЕТС). Це дасть змогу всім охочим мати вільний доступ до прозорої малої приватизації.  

 

Що належить до об’єктів малої приватизації? Які види майна підпадають під малу приватизацію?

До групи малої приватизації відносяться такі об'єкти державної та комунальної власності, які не перевищують 250 мільйонів гривень, а саме:

  • рухоме майно (транспорті засоби, устаткування, приладдя, основні матеріальні цінності);
  • пакети акцій; 
  • нерухомість (комерційна, офісна, адміністративна, торговельна, виробнича, промислова, незавершені будівництва);
  • майнові комплекси; 
  • підприємства.

Детальнішу інформацію про об’єкти, які підлягають приватизації можна знайти в ЗУ «Про приватизацію державного і комунального майна». 

 

Приватизація державного і комунального майна.

Приватизація державної власності

Приватизація державної власності - це реалізація майна, яким володіє та управляє держава. Продавцем майна державної форми власності або органом приватизації є Фонд державного майна України та його регіональні представництва. Порядок приватизації держмайна регулюється Законом «Про приватизацію державного і комунального майна» та Порядком проведення онлайн-аукціонів для реалізації об’єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу, який затверджує Постанова Кабінету міністрів України від 10.05.2018 року №432. Вся інформація про приватизацію державних підприємств та іншого держмайна зображається на сайті — https://privatization.gov.ua

Значна частина державних підприємств роками не веде господарську діяльність, а утримується коштом державного бюджету. Тому приватизація підприємств в Україні — це можливість нового життя для підприємства чи впровадження на його базі інвестиційних проєктів. Про це свідчать успішні аукціони з приватизації держпідприємств. 

 

Приватизація комунального майна.

Дана процедура є аналогічною процедурі приватизації державного майна. Відмінністю є лише тип та суб’єкт власності. Комунальна власність — власність, яка належить та управляється органами територіальної громади (місцева, селищна). Продавцем в такому випадку є територіальна громада, а не держава. Об’єкти приватизації комунального майна розміщуються на сайтах відповідних громад. Всі охочі можуть ознайомитися з переліком об’єктів приватизації комунальної власності та відстежувати його появу на аукціонах «Прозорро.Продажі».

 

Суб’єкти приватизації.

Згідно зі статтею 6 ЗУ «Про приватизацію державного і комунального майна» суб’єктами приватизації державного і комунального майна є:

  • державний орган приватизації;
  • місцева рада, орган приватизації територіальної громади;
  • покупець.

 Покупцем об’єктів приватизації може бути:
1) громадянин України, іноземний громадянин;

2) юридична особа, зареєстрована на території України, окрім передбачених частиною 2 статті;

3) юридична особа іншої держави, окрім передбачених частиною 2 статті.

Частиною 2 статті 8 ЗУ «Про приватизацію державного і комунального майна» визначається перелік осіб, що не можуть купувати державне й комунальне майно. 

 

Аукціони малої приватизації.

Всі торги з реалізації об’єктів малої приватизації відбуваються в ЕТС «Прозорро.Продажі». Оголошення торгів та участь в них проводиться за допомогою акредитованих майданчиків. Перелік майданчиків міститься на сайті «Прозорро.Продажі».

Реалізація об’єктів малої приватизації відбувається за двома моделями: класична (англійська) та голландська.

Законом встановлено проведення трьох аукціонів:

  • аукціон з умовами чи без умов — класична модель аукціону на підвищення початкової вартості; 
  • аукціон з пониженням початкової вартості на 50%; - класична модель аукціону на підвищення початкової вартості;  
  • аукціон з покроковим пониженням початкової вартості — голландський аукціон.

Кожен з цих аукціонів оголошується тільки якщо попередній не був проведений. 

 

Перший аукціон — аукціон з умовами чи без умов. 

Умовою проведення такого аукціону є наявність принаймні одного зареєстрованого учасника, яким був сплачений гарантійний внесок та подана закрита цінова пропозиція в терміни визначені умовами аукціону.

ВАЖЛИВО! Якщо на аукціон заявлена лише одна пропозиція (один учасник) аукціон не відбувається, а єдиний учасник визнається переможцем та з ним укладається угода купівлі-продажу.

За наявності двох і більше учасників відбуваються торги. Їх проводять в три раунди, в кожному із яких учасники мають 3 хвилини для подання своєї цінової пропозиції. Кожному учаснику присвоюється порядковий номер, що зображає черговість кроку учасника в раунді. Учасник, закрита цінова пропозиція якого є найбільшою на момент початку аукціону, має «переважне право» перед іншими учасника, тому що робить свою ставку останнім.

РЕКОМЕНДАЦІЯ. Аналіз завершених аукціонів вказує на те, що в 90% випадків переможцями стають учасники, закрита цінова пропозиція яких на початковому етапі є найбільшою. Тому радимо при поданні закритої цінової пропозиції зазначати ціну, за яку плануєте придбати майно. 

Після того як третій раунд завершується, система одразу визначає переможця, яким була запропонована найвища ціна.

 

Повторний аукціон зі зниженням початкової ціни

Відповідно до Закону майно, яке не було продано на торгах, виставляється повторно на аукціон зі зниженням стартової ціни на 50%.

Сам механізм проведення даного аукціону є аналогічним попередньому й передбачає підвищення стартової ціни протягом 3 раундів. 

 

Аукціон з покроковим пониженням початкової ціни

Аукціон відбудеться за наявності навіть одного підтвердженого учасника. 

Початок о 09:30-10:30 з ціною 50% від тієї, яку визначили органи приватизації при публікації оголошень.

Упродовж дня вартість на торгах буде знижуватися на ту кількість (кроків/відсотків), яка буде визначена за умовами оголошень. 

1 раунд — Один з учасників має змогу зупинити аукціон (на першому етапі відкритих пропозицій).

2 раунд — Всі учасники мають змогу у 2 етапи подати закриту цінову пропозицію. 

3 раунд — Учаснику, що зупинив торги на етапі зниження вартості, надається право подати свою остаточну цінову пропозицію, яка має бути більшою за пропозицію учасника, що зробив найвищу пропозицію у другому етапі на 1% від початкової вартості. 

 

Інструкція: як взяти участь в аукціоні.

КРОК 1. Детально ознайомитись з об’єктом та умовами аукціону. 

КРОК 2. Реєстрація на акредитованому майданчику системи «Прозорро.Продажі». Повний перелік майданчиків є на сайті ProZorro.Sale. Реєстрація передбачає заповнення реєстраційних даних про учасника. 

КРОК 3. Сплата внесків. Учасник з особистого рахунку повинен сплатити гарантійний та реєстраційний внески. Розмір та призначення платежу зазначені в рахунках, що формуються в особистому кабінеті учасника.

КРОК 4. Подання закритої пропозиції. Учасник аукціону з продажу об’єктів малої приватизації повинен разом з заявою на участь завантажити до ЕТС перелік документів, що передбачений Законом. До завершення приймання пропозицій учасник повинен подати свою закриту пропозицію. Розмір закритої пропозиції впливає на черговість в аукціоні. 

КРОК 5. Участь в аукціоні. 

КРОК 6. Підписання протоколу. Після того як завершується аукціон, система одразу визначить переможця та сформує протокол торгів. Переможець має підписати та разом з документами, що були завантажені до ЕТС передати протягом 3 робочих днів органу приватизації — організатору аукціону.

КРОК 7. Укладання угоди купівлі-продажу. Протягом 30 календарних днів з дня формування протоколу торгів переможець та орган приватизації повинні підписати договір купівлі-продажу. Протягом вказаного терміну сторони узгоджують умови договору.

КРОК 8. Оплата. Протягом 30 календарних днів з дня підписання договору купівлі-продажу переможець повинен сплатити суму, що була запропонована ним по завершенню аукціону. 

КРОК 9. Наказ про приватизацію. Після повного розрахунку за лот орган приватизації видає наказ про приватизацію об’єкта. На цьому процес приватизації завершується.

 

Укладання договору. Завершення процедури приватизації.

Згідно з положеннями ЗУ «Про приватизацію державного та комунального майна», упродовж 4 робочих днів переможцем має бути підписаний протокол торгів. Він має передати його електронному майданчику, через який переможець брав участь в торгах, для того, щоб затвердити протокол. Упродовж 30 календарних днів після того, як відбувся аукціон необхідно укласти угоду купівлі-продажу майна з органом приватизації. Коли переможець повністю розрахується за майно, яке він придбав, органом приватизації видається наказ щодо приватизації майна державної або комунальної форми власності. Після цього процедура приватизації може вважатися завершеною.

На що потрібно звернути увагу.

Юристи компанії EZakupivli рекомендують звернути увагу на деякі зобов'язання, які покладаються на переможця. Терміни визначені Законом та Положенням є обов'язковими, а їх порушення може призвести до неприємних наслідків: переможця дискваліфікують й він втратить сплачений гарантійний внесок, який становить 10% від початкової вартості. Також переможець, якого дискваліфікували, не має права брати участь в повторних торгах з реалізації того ж майна. Тому якщо ви плануєте брати участь в аукціонах з реалізації об'єктів малої приватизації, детально ознайомтесь з Законом та Положенням або зверніться до фахівців з цього напрямку.

 

Переваги співпраці з «EZakupivli»

Компанія «EZakupivli» з 2015 року супроводжує угоди купівлі-продажу майна на аукціонах «Прозорро.Продажі» та СЕТАМ. Фахівці компанії взяли участь більш ніж в 1000 аукціонах з реалізації різного виду майна. Цей досвід дає змогу реагувати на будь-які непередбачені ситуації та приймати правильні рішення на користь клієнта. 

Наші фахівці забезпечать:

  • отримання повної інформації про об’єкт аукціону (його характеристики, склад, наявність комунікацій, форму власності, статус земельної ділянки тощо);
  • перевірку на наявність арештів та заборон щодо відчуження;
  • перевірку судових процесів відносно майна та його власників;
  • огляд майна та ознайомлення з правовстановлюючими документами до початку аукціону;
  • повний супровід від початку до завершення процедури та реєстрації права власності.

Наші фахівці нададуть:

- рекомендації щодо участі клієнта в зацікавленому аукціоні;

- стратегію участі в аукціоні. 

З компанією «EZakupivli» ви будете впевнені у своїй перемозі та в придбанні «непроблемного» майна. Разом з нами ваші шанси на перемогу стануть значно більшими.


Компанія Електронні Закупівлі надає послуги в таких містах України : Одесса, Дніпро, Чернігів, Харків, Житомир, Полтава, Херсон, Київ, Запоріжжя, Вінниця, Миколаїв, Кіровоград, Сумми, Львів, Черкасси, Хмельницьк, Волинь, Рівне, Івано-Франківськ, Тернопіль, Закарпаття, Чернівці.

Продаж об'єктів малої приватизаціі

Статті на тему

Відгуки
Відповіді на актуальні питання
Відповідно до частини сьомої ст. 14 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна», до заяви на участь у приватизації об’єкта малої приватизації подаються:
1) для потенційних покупців - фізичних осіб - громадян України - копія паспорта громадянина України;
2) для іноземних громадян - копія документа, що посвідчує особу;
3) для потенційних покупців - юридичних осіб:
витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань України - для юридичних осіб - резидентів;
документ про реєстрацію у державі її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського або судового реєстру тощо), засвідчений згідно із законодавством держави його видачі, перекладений українською мовою, - для юридичних осіб - нерезидентів;
інформація про кінцевого бенефіціарного власника;
остання річна або квартальна фінансова звітність;
4) документ, що підтверджує сплату реєстраційного внеску, а також документ, що підтверджує сплату гарантійного внеску в розмірі 10 відсотків стартової ціни з рахунка потенційного покупця, відкритого в українському або іноземному банку;
5) письмова згода потенційного покупця щодо взяття на себе зобов’язань, визначених умовами продажу.
Організатор аукціону з продажу об’єкта малої приватизації не має права витребувати від потенційного покупця інші документи і відомості, ніж передбачені частиною сьомою цієї статті.
Покупцями об’єктів приватизації з урахуванням обмежень, установлених цією статтею, можуть бути:
1) громадяни України, іноземні громадяни;
2) юридичні особи, зареєстровані на території України, крім передбачених частиною другою цієї статті;
3) юридичні особи інших держав, крім передбачених частиною другою цієї статті.
Частиною другою ст. 8 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» визначено вичерпний перелік осіб, які не можуть бути покупцями.
Переможець електронного аукціону укладає договір купівлі-продажу об’єкта приватизації з органом приватизації протягом 30 календарних днів з дня, наступного за днем формування протоколу про результати електронного аукціону.
Покупець, який підписав договір купівлі-продажу, сплачує на відповідний поточний рахунок органів приватизації ціну продажу об’єкта приватизації не пізніше ніж протягом 30 днів з дня підписання договору купівлі-продажу. Тобто фактично у переможця з дати проведення аукціону є 60 календарних днів для розрахунку за придбаний лот.
Винагорода майданчику сплачується лише переможцем аукціону. Тобто якщо учасник не став переможцем в аукціоні, винагорода майданчиком не стягується, а гарантійний внесок повертається на рахунок учасника в повному обсязі. Переможець в аукціоні повинен сплатити майданчику через який ним було подано цінову пропозицію винагороду в розмірі:
4% від ціни продажу, якщо ціна продажу становить до 4 млн. грн.;
2,5 % від ціни продажу, якщо ціна продажу становить до 64 млн. грн.;
1% від ціни продажу, якщо ціна продажу понад 64 млн. грн.

У ВАС Є ПИТАННЯ?

Напишіть нам
Обов’язкове поле введення