и мають оборонні замовники здійснювати планування своїх закупівель?
Під час правового режиму воєнного стану державні замовники проводять оборонні закупівлі товарів, робіт і послуг, необхідних для безпеки та оборони, відповідно до Постанови № 1275. Це стосується як оборонних, так і інших товарів, робіт і послуг, необхідних для забезпечення потреб безпеки та оборони.
Чи зобов'язані оборонні замовники застосовувати вимогу щодо локалізації?
Ні, вимога щодо локалізації не застосовується для оборонних замовників, оскільки в Постанові № 1275 немає положень про локалізацію.
Нагадаємо, відповідно до Постанови № 1275, ці замовники можуть здійснювати такі види закупівель:
1. Відкриті торги: Згідно з особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів після його припинення або скасування.
2. Спрощена закупівля: У порядку, визначеному Законом України "Про публічні закупівлі", з урахуванням положень, визначених цими особливостями.
3. Запит цінових пропозицій: Відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822.
4. Рамкова угода: Відповідно до самої Постанови № 1275.
Планування закупівель для оборонних замовників: необхідність та вимоги
Чи мають оборонні замовники здійснювати планування закупівель?
Планування закупівель є важливою частиною процесу закупівель і приносить багато переваг. Воно дозволяє державним замовникам оптимально використовувати ресурси, включаючи фінанси та людські ресурси. Якісне планування створює конкурентне середовище для учасників торгів, що може призвести до отримання кращих пропозицій і умов для закупівлі товарів і послуг. Крім того, планування дозволяє замовникам враховувати найкращі практики в галузі публічних закупівель, що допомагає підвищити якість закупівельних процесів.
Однак, під час дії воєнного стану та протягом трьох місяців після його припинення або скасування, оборонні замовники не зобов'язані складати та оприлюднювати річні плани закупівель. Це відповідає нормам пункту 5 Постанови № 1275:
• Зведений трирічний план закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями не складається та не подається на затвердження Кабінету Міністрів України. Державні замовники подають пропозиції до проекту зведеного трирічного плану закупівель Мінстратегпрому протягом трьох місяців з дня припинення або скасування воєнного стану. Трирічний план закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення не складається та не затверджується.
Також, згідно з пунктом 10 загальних положень Постанови № 1275:
• Закупівлі, визначені пунктами 8 і 9 цих особливостей, не включаються до річного плану закупівель.
Виправлення невідповідностей протягом 24 годин у спрощених закупівлях для оборонних замовників
Функціонал "24 години на виправлення невідповідностей" є надзвичайно корисним, оскільки він дозволяє замовникам зберегти найбільш економічно вигідні пропозиції. Це сприяє економічності державних закупівель, що особливо важливо в умовах воєнного стану. Зважаючи на це, ДП "Прозорро" звернулося до Мінекономіки та ДАСУ з пропозицією впровадити цей функціонал у спрощену закупівлю для замовників у сфері оборони.
З 07.02.2024 року були прийняті зміни до Постанови № 1275, зокрема у пункті 8 частини 4 абзацу 4, які дозволяють надавати 24 години на виправлення помилок у спрощених закупівлях для оборонних замовників. Раніше ця можливість стосувалася лише відкритих торгів, тепер вона розширена і на спрощені закупівлі, але поки що лише для оборонних замовників відповідно до Постанови № 1275.
Відповідно до цих змін, державний замовник відхиляє пропозицію учасника спрощеної закупівлі у разі, якщо учасник не виправив виявлені після розкриття пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, поданих у складі своєї пропозиції, або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення невідповідностей протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Приклади рамкових угод відповідно до Постанови №1275
У Постанові №1275 введено відкриту рамкову угоду. Однак, згідно з пунктом 7 Постанови, її проведення дозволено лише державному підприємству Міністерства оборони України "Агенція закупівель у сфері оборони" та Департаменту забезпечення Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації, які виконують роль державного замовника.
Особливості цієї рамкової угоди викладені у пунктах 50-95 Особливостей, затверджених Постановою №1275. Цей вид закупівлі передбачає кваліфікаційний відбір на першому етапі та проведення тендеру (у вигляді відкритих торгів) або запиту пропозицій на другому етапі. Також частина інформації у цій закупівлі буде прихована.