Нова редакція закону «Про публічні закупівлі» почне діяти з 19 квітня 2020 року. Зміни почнуть діяти на підставі закону «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення державних закупівель» від 19.09.2019 № 114-IX. При цьому з 19.04.2020 в силу вступає Закон, за винятком розділу 6, який відклали ще на півроку до 19 жовтня 2020 року.
Зміни вводять в зв'язку з необхідністю удосконалення системи державних закупівель. Вони торкнулися як діяльності постачальників і учасників тендерів, так і замовників. Важливим моментом внесених правок став той факт, що Україна є учасницею Угоди про асоціацію з Європейським Союзом. Деякі зміни торкнулися відповідності з цією Угодою.
Які нововведення вступають в силу? Їх варто додатково прокоментувати.
Організація процесу закупівель
Зміни до Закону передбачають і нововведення в організації процесу закупівель. До настання дати 01.01.2022 року, з боку замовника закупівлями може займатися тільки Уповноважена особа. При цьому призначена на підприємстві або в організації Уповноважена особа повинна пройти спеціальні безкоштовні тести.
Таке тестування є обов'язковим і служить підтвердженням професійної придатності при здійсненні закупівельної діяльності. Це також слугуватиме покращенню якості проведеної процедури закупівель і зменшенню адміністративних навантажень на призначену непідготовлену посадову особу, а також забезпеченню відповідної оплати її праці.
У Прозорро буде узаконений електронний каталог
Після запуску пілотного проекту електронного каталогу товарів та послуг в системі Прозорро, який більше відомий як «Прозорро Маркет», з квітня 2020 року його узаконять. Таку систему ввели в якості альтернативи допороговим закупівлям. Замовники можуть вибрати товари або послуги, представлені в електронному каталозі, а постачальники розмістити в ньому свої пропозиції. Тепер вчинення закупівель можна робити через цей інструмент на повністю законних підставах.
Введення спрощеної закупівлі
Замовники будуть використовувати новий тип закупівельної діяльності - спрощена закупівля. Цей вид стосується покупки товарів, робіт або послуг на суму рівну або більше 50 тисяч гривень, зазначених в п.п. 1, 2, ч. 1, ст. 3. Закону. На поточний момент замовники використовують допорогову закупівлю як з використанням системи Прозорро, так і укладаючи договори з постачальниками безпосередньо, але це зміниться.
Сама спрощена процедура складається з наступних етапів:
• оголошення спрощеної процедури;
• період уточнення закупівельної інформації, зазначеної замовником при проведенні спрощеної процедури;
• період подачі постачальниками своїх пропозицій;
• проведення аукціону в системі електронних торгів;
• період підтвердження відповідності вимогам тендеру переможця торгів;
• оголошення переможця і укладення з ним договору;
• публічне розміщення звіту про проведені торги, згідно зі ст. 19 цього Закону.
Тепер дана процедура стане обов'язковою, за винятком випадків, обумовлених окремо в Законі «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення державних закупівель» від 19.09.2019 № 114-IX, і що стосуються п. п. 1, 2, ч. 1, ст. 3.
Закупівлі з обмеженням участі
У систему проведення тендерів із закупівель товарів і послуг запроваджено ще один вид торгів - закупівлі з обмеженням участі. Такий вид закупівель може використовуватися в ситуаціях, коли потрібна попередня перевірка кваліфікації учасників. Даний тип процедури може бути використаний при закупівлі товарів або послуг на суму 133 тисячі євро і більше, а також робіт на суму 5.150 тисяч євро.
Використання такої процедури стане можливо після 19.10.2020 року.
Введення поняття аномально низької ціни
Критерій аномально низької ціни (АНЦ) вводиться для попередження проблем з демпінгом і недобросовісною конкуренцією. Аномально низькою ціною буде вважатися вартість:
• на 40% більше середнього значення ціни інших учасників торгів;
• на 30% більше іншої пропозиції учасника торгів за результатами проведеного аукціону.
При цьому індикатор АНЦ спрацьовує автоматично і визначається системою електронних закупівель. Замовник буде зобов'язаний відмовити такому учаснику, якщо той не надасть в зазначені терміни обґрунтування своєї цінової пропозиції.
Можливість внесення змін до поданої документації протягом 24 годин
Ще одним з нововведень стане обов'язок замовника інформувати учасника про помилки в поданій тендерній документації. Інформація про невірно подані документи подається у вигляді повідомлення. При цьому на виправлення помилок у учасника є 24 години з моменту розміщення повідомлення. Виправлення або необхідні правильно оформлені документи учасник надає в зазначений термін шляхом розміщення їх в електронній системі торгів в даному тендері.
Якщо учасник не вносить правки і не надає правильно оформлену документацію, то замовник має право відмовити йому в участі в торгах по закінченню 24 годинного терміну.
Зміни в критеріях оцінки
Зазнали зміни і критерії оцінки тендерної пропозиції учасника. Крім цінового критерію, тепер вноситься додатковий критерій оцінки - вартість життєвого циклу, а також вартість життєвого циклу разом з іншими додатковими критеріями. Тут під додатковими критеріями слід розуміти: термін гарантійного обслуговування, передача технології та підготовка кадрів для її обслуговування, заходи з охорони навколишнього середовища, соціального захисту та інші чинники, пов'язані з предметом закупівлі.
Зміни в оскарженні тендерів
Зміни торкнулися і процедури оскарження тендерів. Нова редакція Закону передбачає такі зміни:
• оплата за подачу претензії здійснюється учасником через систему електронних торгів;
• в разі задоволення скарги учасника, йому повертається розмір оплати;
• розмір плати, порядок її повернення і здійснення визначає Кабінет Міністрів України;
• скарга не може бути скасована або відкликана, якщо вона отримала реєстраційний номер в реєстрі і на її підставі була заведена картка;
• термін розгляду скарги становить 10 робочих днів, а в разі аргументованої причини його можна продовжити до 20 робочих днів;
• при подачі та реєстрації претензії, система електронних торгів автоматично зупиняє торги і не дає можливості замовнику оголосити про переможця, а також укласти з ним договір.
Факт подачі скарги не обмежує можливості звернення суб'єкта до судової інстанції, якщо він вважатиме це за необхідне.
Про заснування відмови в участі в тендері
Новий Закон передбачає і додаткові причини, за якими замовник може відмовити в участі в тендері майбутньому потенційному постачальнику. Серед них можна виділити такі причини згідно п.2,4,5, ч.2, ст. 40 Закону:
• якщо уповноважена особа з боку учасника була пов'язана з порушеннями законодавства через використання дитячої праці або будь-якої форми торгівлі людьми;
• якщо учасник або уповноважена особа з його боку потрапляють під дію Закону про санкції;
• якщо учасник протягом трьох років потрапляв в ситуацію, коли з ним був достроково розірваний договір і застосовані штрафні санкції.
Останній пункт грунтується на дії ч.1 ст.65 ЦК України. Варто відзначити, що новий Закон вносить в п.3 розділу 10 зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення. Зміни торкнулися розмірів і переліку суб'єктів, які вчинили правопорушення у сфері проведення тендерів із закупівлі.
Супровід скарг в Антимонопольний комітет - https://ezakupivli.com.ua/suprovid-publichnih-zakupivel/suprovid-skarg-v-antimonopolniy-k
Супровід публічних закупівель для замовників - https://ezakupivli.com.ua/suprovid-publichnih-zakupivel/suprovid-publichnih-zakupivel-dlya-zamovnika
Супровід публічних закупівель для постачальників - https://ezakupivli.com.ua/suprovid-publichnih-zakupivel/suprovid-publichnih-zakupivel-dlya-uchasnikiv-postachalnikiv