Іноді виникають ситуації, коли замовнику терміново потрібно придбати товари, послуги або роботи негайно. Але як діяти, якщо ці покупки перевищують встановлені законодавством суми для проведення відкритих торгів або використання електронного каталогу, а часу немає?
Сьогодні ми розглянемо підпункт 4 пункту 13 Постанови 1178 від 12 жовтня 2022 року, який стосується нагальної потреби в здійсненні закупівель у зв'язку з об'єктивними обставинами, які унеможливлюють дотримання замовником встановлених строків для проведення закупівлі через відкриті торги або електронний каталог. Ця потреба має бути документально підтверджена замовником.
Згідно з пунктом 13 Постанови, замовник може укласти договір про закупівлю без використання електронної системи, тобто укласти прямий договір, на суму:
• товари ≥ 100 тис. грн,
• послуги ≥ 100 тис. грн,
• послуги з поточного ремонту ≥ 200 тис. грн,
• роботи ≥ 1,5 млн грн.
У випадку непередбачуваних обставин, таких як нестача ліків або аварія, замовник може опинитись у скрутному положенні, коли необхідно терміново закупити товари, послуги або роботи, а строк проведення відкритих торгів займає більше двох тижнів. У такому разі замовник може укласти прямий договір, проте він має обов'язково обґрунтувати своє рішення та надати його підтвердження. Важливо зазначити, що це право замовника, а не його обов'язок.
Щодо документів, які підтверджують таке рішення замовника, законодавством не передбачений конкретний перелік, тому замовник самостійно визначає, які документи необхідні в таких випадках.
По-перше, це внутрішні документи, які включають протокол та обґрунтування, що безпосередньо підтверджують таку потребу. Це може бути у вигляді розпорядчого рішення замовника, яке погоджується (затверджується) керівником організації.
По-друге, для того щоб уникнути застосування штрафів з боку контролюючих органів, замовнику бажано мати документи, надані третіми особами, наприклад, експертною організацією чи військовою адміністрацією, що підтверджують необхідність нагальної потреби. Це можуть бути акти, накази, експертні висновки, що служать доказом, що це рішення не було прийняте на власний розсуд уповноваженої особи.
Важливо пам'ятати, що замовник не має права самостійно ініціювати прямий договір на понадпорогові суми, сподіваючись спростити собі роботу. Він повинен чітко розуміти, з яких причин виникла ця потреба, і мати переконливі докази. Якщо закупівля була запланована заздалегідь, і замовник вже знав про цю необхідність, але через певні обставини затягнув процес оголошення, викликавши затримку, то він не може використовувати цей підпункт, оскільки йому буде важко довести вагомі обґрунтування своєї потреби.
Щодо опублікування інформації в електронній системі закупівель, відповідно до пункту 13 Постанови, замовник разом із звітом про укладений без використання електронної системи договір оприлюднює в електронній системі закупівель сам договір та його додатки, а також обґрунтування підстав для проведення закупівлі згідно з цим пунктом. Однак, відповідно до підпункту 11 статті 10 Закону "Про публічні закупівлі", зміни до договору повинні бути оприлюднені замовником протягом трьох робочих днів. Звіт про виконання укладеного договору, який укладений згідно з цим пунктом, не публікується замовником в електронній системі закупівель.