Можливість оскаржувати результати закупівель повернулася

Під час дії правового режиму воєнного стану вкрай важливо, щоб державні закупівлі були швидкими й ефективними. Раніше поєднання цих двох показників здавалося неможливим: закупівля була або швидкою, з високими ризиками нецільового використання грошей, або довгою та ефективною, з контролем закупівлі та можливістю її оскаржити.

Враховуючи дані торговельної системи «Прозорро», зі швидкими воєнними тендерами часто поруч йшли зловживання та завищення вартості.

Кабінет Міністрів України запровадив нові правила для закупівель поки в країні діє воєнний стан, завдяки чому тендери проводяться не тільки швидко, а й ефективно. Також велике значення має те, що можливість оскаржити закупівлі в Антимонопольному комітеті повернулася.

Після повномасштабного вторгнення країни-агресорки робота сектора публічних закупівель зупинилася. Одна систему це не зламало, обов’язкове проведення спрощених закупівель в системі уряд запровадив у перший місяць літа.

Хоч державні закупівлі знову стали прозорими, а конкуренція повернулася, спрощеними процедурами не передбачалася можливість оскаржити тендерні вимоги або рішення замовника в АМКУ. За час, який вже минув після повернення закупівель, можна прослідкувати зловживання внаслідок відсутності зазначеної можливості.

У відкритих даних системи «Прозорро» можна побачити багато ситуацій, коли в організаторів аукціонів було бажання не заощадити, а укласти угоду з потрібною компанією. Пропозиції учасників могли відхиляти з незрозумілих причин, а тендерна документація могла містити дискримінаційні вимоги. Наведемо декілька практичних прикладів:

1.    У Кривому Розі у серпні виконавчий комітет міської ради ухвалив рішення купити 300 твердопаливних печей, очікувана вартість складала 1 750 000 гривень. Аукціон проходив з 12-ма учасниками, які активно конкурували, в кінці аукціону вартість товарів знизилася до 1 000 000 гривень. Однак варто зауважити, що 10 найвигідніших пропозицій від учасників були відхилені виконавчим комітетом. 

Учасники вимагали від замовника перегляду результатів аукціону. Вони вважали, що відхилення пропозицій було необ’єктивним, а пропозиція переможця не відповідала вимогам. Однак результати переглянуті не були.

На той час можливість оскарження тендеру в АМКУ була відсутня, тож звернутися зі скаргою до державного органу не вийшло.

2.    На Черкащині в смт Лисянка КП «Благоустрій» вирішило придбати сіль для того, щоб посипати нею дороги, сума закупівлі складала 140 000 гривень. У спрощеній закупівлі брали участь 3 підприємства, пропозиція переможця знизила ціну на 18%. Замовником були відхилені 2 найкращі пропозиції.

Протокол відхилення містить інформацію про те, що пропозиція учасника була відхилена через неправдиві відомості щодо ціни. Тендерна пропозиція мала ціну розміром у 139 899 гривень, а торги завершилися з запропонованими 115 000 гривень.

Хоча в цьому й полягає суть електронних аукціонів - торгуватися задля досягнення найкращої ціни. Закупівельна процедура була спрощеною, тож можливості оскарження в учасників не було.

Соціальним мережам і медіа можна подякувати за поширення цієї ситуації, внаслідок чого «Благоустрій» скасував закупівлю з її результатами. У цьому прикладі заощадити гроші вдалося завдяки громадському контролю.

3.    У Полтаві восени комунальне підприємство «Добробут» на торгах закуповувало борошно й крупи для того, щоб організувати харчування ВПО. Сума закупівлі складала 321 000 гривень. На аукціоні були присутніми 3 учасники, один з яких у кінцевій пропозиції мав намір знизити ціну на 100 000 гривень.

Однак ця пропозиція, а також пропозиція іншого учасника, були відхилені через «невідповідність тендерним умовам». Перемогла компанія, яка мала таку ж ціну, якою була очікувана вартість.

Здається, що вимоги замовника призводять до звуження конкуренції. В результаті торгів замовником були відхилені найвигідніші пропозиції інших учасників.

Всі ці ситуації могли б мати інший фінал, якби учасники могли подати скарги до АМКУ. Адже весь час роботи системи ця можливість була ефективним розв’язанням таких питань.

19.10.2022 чинності набула Постанова №1178, завдяки якій відбулося встановлення єдиних правил проведення публічних закупівель упродовж дії правового режиму воєнного стану. Були запроваджені нові відкриті торги з особливостями, які дозволяють поєднати швидкість та ефективність процедури.

Процедурні терміни скоротилися, тож у замовників є можливість провести повноцінні торги у два рази швидше, аніж до цього.

Також варто зауважити, що тендер можна буде оскаржити в АМКУ. Завдяки цьому ситуацій, на кшталт таких, які були наведені у прикладах вище, має поменшати.

У ВАС Є ПИТАННЯ?

Напишіть нам
Обов’язкове поле введення