24.07.2021 чинності набули зміни, що були внесені до 10 розділу ЗУ «Про публічні закупівлі» (Закон 1599). Зміни полягають у виключенні можливостей здійснювати закупівлі, не використовуючи електронну систему закупівель.
Поки в країні діє встановлений Кабміном карантин, згідно з ЗУ «Про захист населення від інфекційних хвороб», цей Закон не має поширення на випадки, коли предметами закупівель є:
Перелік цих предметів закупівель й порядок процесу їхніх закупівель затверджує КМУ.
Також цей Закон передбачав, що поки в країні діє встановлений Кабміном карантин, згідно з ЗУ «Про захист населення від інфекційних хвороб», закупівлі предметів (окрім тих, що зазначалися раніше) і послуг, які є необхідними для виконання заходів, що допоможуть запобігти виникненню та поширенню епідемії та пандемії коронавірусу, а також ліквідувати їх, здійснюють в спрощеному порядку.
Відповідно до подальших змін щодо коронавірусних закупівель (Закон 1901 від 05.12.2021) в спрощеному порядку проводять закупівлі робіт і послуг з проєктування й встановлення систем постачання медичних газів (це може бути, наприклад, киснева станція, кріогенна місткість, мережа централізованого постачання кисню та її складові).
До того ж згідно з Постановою КМУ №1012 від 22.09.2021 закупівлю лікарських засобів необхідних для боротьби з коронавірусною хворобою здійснюють відповідно до Порядку та Переліку, які затверджує ця Постанова.
Якщо говорити про інші товари, закупівлі яких згідно з Законом 1599 здійснюють поза електронними торгами шляхом прямого договору, то перелік цих товарів законодавство не встановлює. Інакше кажучи, обґрунтування потреби в такому товарі й вибір закупівельної процедури — відповідальність замовника.
Це поширюється й на порядок, визначений для спрощених закупівель, якщо відбувається закупівля товарів і послуг, які є необхідними для виконання заходів, що допоможуть запобігти виникненню та поширенню епідемії та пандемії коронавірусу, а також ліквідувати їх. Конкретного переліку таких товарів і послуг немає, тож замовнику потрібно навести аргументи, які послугують обґрунтуванням для проведення закупівлі для боротьби з коронавірусною хворобою.
Як зазначалося раніше, закупівлі робіт і послуг з проєктування й встановлення систем постачання медичних газів (це може бути, наприклад, киснева станція, кріогенна місткість, мережа централізованого постачання кисню та її складові) проводять застосовуючи спрощену закупівлю.
Порядком проведення закупівлі лікарських засобів, який затверджує Постанова №1012 від 22.09.2021, передбачаються ринкові консультації та ринковий аналіз.
Закупівлі лікарських засобів здійснюються уповноваженою особою замовника, яка консультується з потенційними постачальниками й проводить ринковий аналіз, щоб визначити найвигіднішу пропозицію.
Треба зауважити, що замовнику потрібно як проводити попередню ринкову консультацію, так і здійснювати ринковий аналіз, а не обирати один з цих двох пунктів.
До того ж замовнику необхідно впевнитися, що особа, з якою планують укласти угоду, є надійною. Треба документально підтвердити, що в цієї особи є аналогічний досвід виконання договору з такими предметами закупівлі та впевнитися в доброчесності цієї особи.
Нагадуємо, проведення ринкових консультацій, ринкових аналізів і перевірки потенційних постачальників є необхідністю лише для закупівель лікарських засобів.
Податки
Попри внесення чисельних змін, Постанова КМУ №224 від 20.03.2020 не втрачає своєї чинності.
Ця Постанова затверджує перелік товарів, які при ввезенні або постачанні на митну територію України звільняються від податку на додану вартість. Це може бути лікарський засіб, медичні вироби і/чи медичне обладнання, які є необхідними для виконання заходів, що допоможуть запобігти виникненню та поширенню епідемії та пандемії коронавірусу, а також ліквідувати їх.
Зверніть увагу на те, що від ПДВ звільняється саме операція з постачання/ввезення товару, але не суб’єкт господарювання, адже він є платником податків. Товар звільняють від податку на додану вартість не зважаючи на виробника, постачальника або закупника.
Якщо предметами вашої закупівлі в певній кількості є медична маска, ізоляційний одноразовий медичний халат, костюм біологічного захисту тощо, до таких товарів обов’язково мають додаватися документи про відповідність державним стандартам України.
Пам’ятайте, що ви вже не можете попередню стовідсоткову оплату товарів, робіт і послуг. Для коронавірусних закупівель цю можливість теж скасували. Однак попередню оплату інших товарів, робіт і послуг можна надати, коли розмір цієї оплати становить не вище ніж 30% від вартості їх річного обсягу на термін не більше як три місяці (згідно з Постановою КМУ №641 від 22.07.2020). Тобто 30% передплати зробити можна, а 100% - ні.
Якщо договір не виконали повністю до кінця року, продовжити його дію можна тільки у разі попереднього зазначення в угоді того, що договір буде діяти, поки сторони повністю його не виконають. Це дозволить вам продовжити договір на початок наступного року.
Коли ви укладаєте коронавірусні договори на 2022 рік, пам’ятайте про те, що відповідно до Закону 1599 ви маєте цю можливість поки в країні діє встановлений Кабміном карантин, який подовжили до 31 березня 2022 року.
Законодавством у сфері публічних закупівель передбачається оприлюднення звітів про виконання договорів упродовж 20 робочих днів з дня, коли сторони виконали договір про закупівлю чи термін дії договору закінчився, за умовами його виконання чи розірвання.
Якщо термін дії договору був встановлений на 31.12.2021, він не продовжувався, то 20 робочий день буде 01.02.2022.