Щодо внесення змін до Особливостей у сфері прозорого будівництва та цифровізації — роз’яснення Мінекономіки
З 23 жовтня 2024 року набрав чинності Закон №3988-IX, який зобов’язує замовників публікувати в електронній системі закупівель інформацію про ціни на матеріальні ресурси під час закупівель послуг з поточного ремонту, будівництва, реконструкції, капітального ремонту та інших аналогічних робіт.
Це рішення спрямоване на підвищення прозорості використання бюджетних коштів і забезпечення ефективного контролю за формуванням вартості будівельних робіт.
На період воєнного стану та протягом 90 днів після його завершення продовжують діяти особливі правила закупівель, передбачені постановою Кабінету Міністрів України №1178.
З 4 вересня 2025 року ці правила оновлено згідно з постановою КМУ №1067, якою окремі положення приведено у відповідність до чинного законодавства.
Закупівлі, розпочаті до набрання чинності постановою №1067, завершуються за попередніми умовами.
Водночас чинні договори виконуються до завершення їх терміну дії, а зміни до таких договорів можуть вноситися лише на умовах, що діяли до оновлення правил.
Щодо права здійснювати закупівлі без проведення відкритих торгів або використання електронного каталогу
Згідно з оновленнями, внесеними постановою КМУ №1067, уточнено пункт 13 Особливостей, яким визначено випадки, коли замовники мають право укладати прямі договори без використання електронної системи закупівель.
За пропозицією Міністерства енергетики України, розширено перелік виняткових ситуацій, у яких можливе укладання таких договорів.
Зокрема, додано підпункт 25, який надає компаніям, що працюють у сфері природного газу, право напряму закуповувати газоперекачувальні установки — компресорні, газопоршневі та газотурбінні, у тому числі такі, що вже були у використанні.
До того ж, передбачено можливість придбання послуг з оцінки цих установок.
Важливо, що у разі закупівлі вживаних газоперекачувальних установок їх вартість має бути підтверджена експертною оцінкою, що гарантує обґрунтованість ціни та запобігає корупційним ризикам.
Щодо повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або про ціни на матеріальні ресурси
Постановою Кабінету Міністрів України №1067 оновлено пункт 20 Особливостей, яким уточнено порядок оприлюднення замовниками повідомлень про внесення змін до договорів про закупівлю та/або інформації про ціни на матеріальні ресурси.
Відтепер замовники зобов’язані оприлюднювати такі повідомлення у системі Prozorro у таких випадках:
• при зміні істотних умов договору відповідно до пункту 19 Особливостей;
• при формуванні уточненої договірної ціни за затвердженою проєктною документацією.
До кожного повідомлення обов’язково додаються документи, що підтверджують внесені зміни — зокрема оновлені ціни на матеріальні ресурси. Такі документи публікуються у тому числі в машинозчитуваному форматі, що сприяє підвищенню прозорості та автоматизації аналізу даних.
У самому повідомленні має бути зазначено:
• дані про замовника та учасника;
• номер і дату договору;
• опис внесених змін;
• унікальний номер закупівлі в системі;
• дату та підстави внесення змін.
Для договорів у сфері будівництва фортифікаційних споруд додатково оприлюднюється ціна договору у разі її зміни.
У разі підвищення ціни за одиницю товару замовник зобов’язаний надати обґрунтування змін з документальним підтвердженням.
Важливо: офіційна назва документа — «повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або про ціни на матеріальні ресурси», що відповідає вимогам Закону України в редакції №3988-IX.
Щодо оформлення додатків до тендерної документації
Постановою №1067 оновлено абзац десятий пункту 28 Особливостей для забезпечення чіткого та єдиного правозастосування.
Відтепер замовник зобов’язаний оформлювати два окремі додатки до тендерної документації:
1. Перелік документів/інформації, які учасник подає у складі тендерної пропозиції.
2. Перелік документів/інформації, які подає переможець процедури закупівлі.
У зазначених переліках дозволено посилатися на відповідні розділи тендерної документації, якщо повне дублювання тексту ускладнює його сприйняття.
Важливо: відсутність документів або інформації, що не передбачені цими двома додатками, не може бути підставою для відхилення тендерної пропозиції.