Зараз в нашій країні діє воєнний стан, тож уповноважені особи не впевнені у проведенні закупівельних процедур, які вони зазвичай здійснюють згідно з річним планом, не враховуючи постанову КМУ від 28.02.2022 №169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану».
ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) продовжує бути чинним. Постанова №169 встановлює, що поки в країні діє воєнний стан, проведення оборонних і публічних закупівель товарів, послуг та робіт здійснюється не застосовуючи закупівельні процедури й спрощені закупівлі, які визначають Закон та ЗУ «Про оборонні закупівлі».
Тож як проводити річні (планові) закупівлі?
Відповідно до Закону закупівельні процедури та спрощені закупівлі, які замовник не затвердив у переліку обсягів закупівлі товарів, послуг та робіт, мають здійснюватися згідно з порядком і способом, які визначає цей Закон. Станом на березень 2022 року жодним з нормативно-правових актів не встановлюється обов’язок проведення публічних закупівель відповідно тільки до Постанови №169.
Важливим є розуміння того факту, що зараз може прослідковуватись обмеженість й ресурсів, і можливостей їх постачати. Тож кожна уповноважена особа повинна мати розумний підхід до проведення певних закупівельних процедур. Наприклад, якщо відкритий аукціон на закупівлю канцелярських товарів мали оголосити 30 березня, а велика кількість працівників компанії евакуювалися або набули статусу тимчасово переміщених осіб, в такому разі закупівлю потрібно провести іншим разом. Без використання Постанови №169.
Інша ситуація: замовник запланував проведення поточного ремонту дороги у квітні. У такому разі уповноважена особа має усвідомлювати, що цю роботу необхідно виконати, і що робити це потрібно в умовах безпеки. Зважаючи на те, що це є плановою й річною потребою, якщо укласти прямий договір за Постановою №169, це може призвести до негативних наслідків, одним з яких є адміністративна відповідальність за, наприклад, купівлю товарів, послуг та робіт до чи без проведення закупівельної процедури/спрощеної закупівлі згідно з вимогами Закону (штраф у розмірі від 25 500 до 51 тисячі гривень).
Замовник має «розсортувати» заплановані закупівлі, враховуючи наявну потребу. У разі виявлення нетермінових та не надзвичайно необхідних закупівель, з їх проведенням краще почекати та провести тоді, коли воєнний стан скасують. Якщо замовник вже оприлюднив план закупівель в електронній торговельній системі, потім до нього можна внести зміни або скасувати.
Наразі головною метою уповноваженої особи є забезпечення життєдіяльності підприємства, зокрема це стосується купівлі товарів, послуг та робіт під час дії воєнного стану.
Зверніть увагу: публічні закупівлі згідно з Постановою №169 вносити до річного плану не потрібно, а також підсумовувати їх з річним планом закупівель. Здійснювати публічні закупівлі за цією Постановою потрібно згідно з затвердженим переліком обсягів закупівлі товарів, послуг та робіт.
Супровід скарг в Антимонопольний комітет - https://ezakupivli.com.ua/suprovid-publichnih-zakupivel/suprovid-skarg-v-antimonopolniy-k
Супровід публічних закупівель для замовників - https://ezakupivli.com.ua/suprovid-publichnih-zakupivel/suprovid-publichnih-zakupivel-dlya-zamovnika
Супровід публічних закупівель для постачальників - https://ezakupivli.com.ua/suprovid-publichnih-zakupivel/suprovid-publichnih-zakupivel-dlya-uchasnikiv-postachalnikiv