Усунення невідповідностей згідно з Особливостями

У жовтні Кабмін ухвалив Постанову 1178, яка затверджує особливості проведення публічних закупівель. Документ дійсний на час дії воєнного стану, а також упродовж 90 днів з дня, коли він буде припинений чи скасований.

З моменту набрання чинності цієї постанови сектор публічних закупівель зазнав певних змін. Одна з норм, щодо якої в учасників виникає найбільше питань, стосується усунення недоліків тендерної пропозиції. Навіть у контролюючих органів не було однозначної позиції щодо цієї теми відповідно до ЗУ «Про публічні закупівлі».

Тож які виправлення можуть вносити учасники та як бути замовникам?

Для порівняння норм щодо усунення невідповідностей рекомендуємо переглянути частину 16 статті 29 ЗУ «Про публічні закупівлі» та пункт 40 Особливостей.

Як оформлювати вимогу про усунення невідповідностей?

Особливості не регламентують оформлення такої вимоги, а також її вміст.

Пункт 3 Особливостей регламентує, що замовники, які мають проводити публічні закупівлі, повинні керуватися ЗУ «Про публічні закупівлі», враховуючи ці особливості.

Тобто у разі, якщо Особливості не регламентують якийсь нюанс, треба звертатися до Закону. Відповідно до ч. 16 ст. 29 Закону вимога щодо виправлення невідповідностей має складатися з:

  • переліку невідповідностей, які були виявлені;
     
  • конкретно вказаних вимог, щодо яких виявлена невідповідність;
     
  • переліку відомостей та/чи документації, які учасник має надати для того, щоб усунути невідповідності.

Замовникам бажано враховувати норми Закону, публікуючи вимогу щодо виправлення невідповідностей.

Що учасник закупівлі може виправити?

Треба зауважити, що Кабінет Міністрів України дозволив додатково завантажувати документи, які учасник спочатку не надав.

Це обумовлюється тим, що п. 40 Особливостей визначає відсутність відомостей або документації у складі тендерної пропозиції, які передбачає тендерна документація, як невідповідність. Однак дія цієї норми не поширюється на відсутність забезпечення тендерних пропозицій, якщо цього вимагав замовник, а також якщо відсутня інформація чи документи щодо технічних і якісних характеристик лота.

Іншими словами, якщо учасник документально не підтвердив, що він відповідає кваліфікаційним критеріям, замовнику потрібно дати можливість виправити ці невідповідності.

Якщо Закон дозволяв усувати невідповідності тільки у кваліфікаційній частині й документах щодо права підпису, то Особливості регламентують розширений перелік невідповідностей, які учасник може виправити. Можна сказати, що ця норма торкається всієї тендерної пропозиції. Як вже зазначалося, це не стосується пропозицій у разі відсутності забезпечення пропозиції, а також відомостей чи документації про технічні або якісні характеристики лота.

Невідповідність забезпечення умовам тендерної документації

Упродовж 5 років (2016-2021) в нашій країні був дійсний Закон, що регламентував особливості проведення закупівель товарів, робіт та послуг для гарантованого забезпечення оборонних потреб держави, який визначав наступне: якщо замовник виявив, що документи учасника не відповідають вимогам або якийсь з документів відсутній, учасник може виправити невідповідність, тільки якщо це не стосується підтвердження забезпечення тендерної пропозиції, з прикріпленням документації в електронній торговельній системі упродовж наступної доби з моменту, коли учасник ознайомився з цими невідповідностями.

Ці положення схожі на вимоги, які регламентують Особливості.

Щодо практики Антимонопольного комітету України, то якщо забезпечення було, однак було невідповідним до умов, замовник зобов’язувався надати учаснику час, щоб усунути невідповідності.

Можна припустити, що Антимонопольний комітет дотримуватиметься цього принципу розглядаючи закупівлі відповідно до Особливостей. Однак учасники у будь-якому разі мають з уважністю оформлювати забезпечення тендерних пропозицій, щоб нівелювати ризики відхилень.

Підсумок

Особливості встановлюють: якщо замовник виявив невідповідність відомостей і/чи документів учасників, він має розмістити у термін, що не має бути меншим за 2 робочих дні до спливання терміну розгляду цінових пропозицій, оголошення з вимогою усунути невідповідності в електронній торговельній системі. Замовники бажано мають враховувати дійсні вимоги Закону під час публікування вимоги щодо виправлення невідповідностей у відкритих торгах відповідно до Особливостей.

Замовник не може публікувати таке оголошення, якщо:

  • забезпечення цінової пропозиції відсутнє (у разі вимоги замовника щодо наявності такого забезпечення);
     
  • відсутня інформація й/чи документи щодо технічних і якісних характеристик лота.

Якщо учасник надає інформацію і/чи документацію, що містить помилки, усунення яких не призведе до зміни лота, що пропонує учасник у складі своєї пропозиції, це вважається невідповідністю.

Однак, якщо говорити про технічну специфікацію, поки не можна надати конкретний перелік невідповідностей, які можна усувати, через відсутність конкретизації в положеннях, а також практики органів оскарження. Потрібно чекати на уточнення, адже поки не можна впевнено зауважити, що зміни у технічних характеристиках не призведуть до зміни лота.

У ВАС Є ПИТАННЯ?

Напишіть нам
Обов’язкове поле введення