Як сфера державних закупівель має змінитися?

Війна в нашій країні, на жаль, ще не закінчилася, однак влада вже починає планувати післявоєнну відбудову України.

Війна дала поштовх не одній розвиненій економіці, як у Південній Кореї чи Ізраїлі. І зараз Збройні сили України кожного дня борються за те, щоб і ми мали можливість пити цим шляхом.

Наш народ об’єднався як ніколи, ми довіряємо президенту як ніколи, а міжнародні партнери надають нам небачену підтримку. За словами провідних економістів, відбудова дозволить Україні інтегруватися у світову економіку. Тож ми маємо зробити все, щоб не проґавити цю можливість. Важливо не допустити корупційної олігархії, коли державний бюджет і міжнародна допомога залишатимуться у великій руці, а наші міста залишаться зруйнованими.

Як відбуватиметься відбудова країни залежить від розподілення коштів. Тут вже можна говорити про публічні закупівлі.

Всі побачили наскільки закупівельна сфера змінилася. Наразі головне, щоб все відбувалося швидко, а потреби задовольнялися повною мірою, це не зміниться ще досить довго.

До того ж на нас чекає формування плану швидкої відбудови, реалізація масштабної інфраструктури по всій території країни, а також відновлення економіки та створення робочих місць.

Система «Прозорро» давно запровадила такі принципи, як прозорість, а також розуміння того, як обрати найкращого постачальника. Це вже напрацьований механізм, тож відмовлятися від нього не варто. Попри зміни в країні, які вже відбулися, ми ще маємо корупціонерів, які могли б зануритися у відбудову не з благородними намірами, а щоб збільшити свої й так збільшені статки. Тож необхідно це попередити та не допустити такого розвитку подій.

Як змінилися закупівлі?

Майже одразу після початку повномасштабної війни влада дозволила прямі закупівельні процедури, без проведення тендерів в системі «Прозорро». Зрозуміло, що зараз ми не можемо проводити тривалі закупівлі, адже це дорогоцінний час, який витрачається на оборону, роботу з внутрішньо переміщеними особами тощо, а обстріли українських міст не припиняються.

Як вже зазначалося, зараз головне задовольняти потреби швидко та повною мірою.

А от прозорість процедур наразі не на першому місці. Причини для закриття доступу до інформації щодо оборонних закупівель очевидні, ворог не має бачити такі відомості. Однак для всіх інших формування звітної документації за усіма договорами в «Прозорро» ніхто не скасовував, але дали можливість робити це після того, як завершиться воєнний стан.

Прозорі закупівлі мають повернутися вже найближчим часом, адже є ризики зловживання, які полягають у закритості інформації. До повномасштабного вторгнення прозорість була найдієвішим засобом запобігання корупції. Міністерство інфраструктури України вже зобов’язало звітуватися про закупівлі, де замовниками виступають військово-цивільні адміністрації.

Бізнес та державні закупівлі

Уряд давно почав закликати українців запускати підприємства та підтримувати економіку.

Українські бізнесмени потерпіли внаслідок збройної агресії росії проти України. Мова не лише про втрату прибутку, налагоджених постачань, а й про зруйновані склади та виробництва.

Згідно з опитуванням Gradus Research, десь 39% підприємств довелося зупинити роботу та 20% майже не функціонують.

Зараз бізнес активність суттєво знизилася, тож сфера держзакупівель могла б врятувати частину бізнесів. Ми вже маємо схожий досвід: у 2020 році, коли економіка потерпіла від карантину, кількість бізнесів, які почали будувати торговельні відносини з державою, збільшилася на 20%.

Підприємці зараз не можуть подавати свої пропозиції на тендерах, тож отримання нових замовлень ускладнилося. Бізнес вже просить повернути закупівлі на конкурсній основі, щоб вони могли конкурувати з іншими учасниками. Тож якщо повернути нехай і спрощені, однак конкурентні закупівлі, хоча б в ті регіони, де немає активних бойових дій, це активізує підприємства.

Про сервіс «Прозорро+»

Нещодавно була створена нова платформа «Прозорро+», яка є помічником державі у швидкому закритті потреб у вкрай необхідних товарах (серед них пальне, продукти, одяг, гігієнічні товари тощо). До сервісу залучається велика кількість бізнесів, донорських та волонтерських організацій. Завдяки цьому державні, місцеві органи влади та військово-цивільні адміністрації можуть задовольняти потреби громадян завдяки наявності централізованої бази постачальників.

Якими мають бути закупівлі після війни?

Василь Задворний, генеральний директор державного підприємства «Прозорро», виокремив декілька принципів, які мають бути фундаментом для сфери публічних закупівель після війни:

1.    Відкритість тендерних процедур

Збереження відкритості закупівель є вкрай важливим. У замовника має бути вибір, щоб він обрав якнайкращу для себе пропозицію.

2.    Збільшення критеріїв оцінки

Вартість товарів, робіт чи послуг вже не буде настільки важливою. Важливості набудуть інші критерії: швидкість виконання замовлення; кількість товарів, які постачальник зможе надати за певну ціну та час; використання передових та зелених технологій під час будівництва; створення нових робочих місць тощо.

Ці критерії мають набути такого ж значення у порівнянні пропозицій, як і ціна.

3.    Прозорість і ще раз прозорість

Як вже зазначалося, до повномасштабного вторгнення прозорість була найдієвішим засобом запобігання корупції, це не має змінитися.

Ми не маємо право нерозсудливо поводитися із грошовою допомогою, яку будуть надавати нам міжнародні партнери. Прозорість інформації щодо закупівель допоможе нашим громадянам відстежувати використання цих грошей, щоб бути спокійними та впевненими.

4.    Простота, швидкість та дерегуляція

Складні та довгі тендерні документації мають залишитися в минулому, а на їх місце прийти електронний каталог зі стандартною продукцією, завдяки якому придбати потрібні товари можна за хвилини.

Довгі перевірки постачальників треба замінити одноразовою кваліфікацією в реєстрі. А необхідність застосування конкретної тендерної процедури можливістю обирати порядок етапів тендеру відповідно до своїх потреб.

Запровадження типових договорів, автоматичного виставлення рахунків, електронного документообігу, а також підняття порогу для звільнення від довготривалих тендерних процедур з невеликою вартістю — це те, що необхідно зробити.

5.    Бізнес та держава

Співпраця — один з головних принципів системи «Прозорро». Цей принцип можна поширити й на закупівельні процеси.

Завдяки концесійним угодам, відкритим рамкам та біржовим механізмам можна об’єднати постачальників для співпраці з державою.

Закупівлі є тільки частинкою повоєнної відбудови та великих змін. Наша задача — якнайефективніше використовувати гроші, які були виділені саме не це.

Сподіваємося, що ми успішно скористаємося можливістю не тільки відбудувати країну, а й підняти її розвиток на багато рівнів.

Статті на тему

У ВАС Є ПИТАННЯ?

Напишіть нам
Обов’язкове поле введення